torsdag 9 maj 2013

Kajpsoppa

Jag kom till ett varmt och soligt Gotland, jag älskar denna ö. Jag skulle vilja tillbringa mer tid här om jag hade möjlighet.Under min resa från Visby ner till Fardhem såg jag mängder med blåsippor och vitsippor på ängarna efter vägen. Även här är våren några veckor senare en den brukar
Tillbaka i Visby på måndagkvällen åkte joggingskorna på för en promenad vid havet. Jag hann också plocka lite Kajp under min vistelse på ön.



Kajp är en vild purjolök som växer på Gotland, den går också att hitta på Öland, det är en exklusiv primör som plockas under våren. Oftast lagar men en soppa, kajpsoppa av den, men den går också att använda som smaksättning t. ex i olja. Det finns en många ö-bor som tror att den på sikt kommer att bli fridlyst, detta på grund av att den har blivit så populär/exklusiv bland många innekrogar. Vilket i sin tur har inneburit att den skövlas på ön.

Kajpsoppa


2 st Charlottenlökar
2 Vitlöksklyftor
2 Potatisar (mjöliga)
2 dl Vitt vin (torrt)
7-8 dl vatten
2 msk grönsaksfond
2½-3 dl Kajp
2 dl Grädde
1-1½ msk Kryddost
Salt och peppar
Skala och hacka lök och vitlök
Fräs i olja utan att det tar färg.
Tillsätt vin, reducera ner till hälften.
Skala och skiva potatisen, tillsätt potatisen tillsammans med
vatten och fond.
Låt koka till potatisen är mjuk ca 10-15 min.
Strimla kajpen och tillsätt den tillsammans med grädden.
Låt sjuda ca 5 min.
Mixa soppan slät, red av soppan med riven kryddost.
Krydda med salt och peppar.

Topping
Créme fraiche
Strimlad kajp
Bacon
Strimla och stek bacon krispigt. Låt rinna av på papper
Strimla kajpen tunt.
Vispa upp créme friche, tillsätt kajp och bacon.
Servera soppan i varma tallrikar med topping.

Det finns många recept på kajpsoppa, nästan alla regioner på Gotland har sitt egna recept. Jag har gjort min egen tolkning av denna rätt. Serverade den som en förrätt men den passa utmärkt som en huvudrätt tillsammans med ett gott bröd.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar