söndag 18 januari 2015

Zigeunerschnitzel


Min första bekantskap med zigeunerschnitzel var på en alla vägkrogar som finns efter autobahn Tyskland. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var så gott med den fräscha grönsaksröran till den så ofta torra schnitzeln.

Nu många år senare har jag försökt återskapa grönsaksröran hemma i mitt kök. 



1 gul lök
2 paprikor, olika färger
½-1 chili
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
2 dl vin
2 dl vatten
2 msk kycklingfond
1 tsk honung
Salt
Peppar
Smoked paprika











Skala och skiva löken, hacka vitlöken och chilin. Strimla paprikan.
Fräs alla grönsaker i olja utan att det tar färg. Tillsätt tomatpurén och låt fräsa
ytterligare en stund. Häll på vin, vatten och fond.
Låt koka utan lock på medelvärme tills grönsakerna är mjuka och vätskan har reducerats.
Smaka av med salt, peppar, honung och smoked paprika.

Serverade också rödlöksmarmelad och en form av potatis som jag har provlagat en gång till schnitzeln.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar