måndag 3 september 2018

Vegetarisk lasagne

I helgen har jag rensat i min burkkyrkogård, ja ni vet hyllorna ganska långt ner i kylen med öppnade burkar. Har ni också det? Nu har jag bestämt att när jag öppnar en burk så ska jag skriva datum på burken.  Jag hade även burkar som jag inte visste vad de innehöll sylter och marmelader jag kokat utan att märka upp burken med någon etikett. Men nu är det ordning och reda.

Min dotter Petronella gifte sig i augusti med sin Fredrik.

Bröllopsmiddagen hade vi i gamla ångbageriet i Borensberg en fantastisk festlokal.
Till middag fick gästerna börja med en bruschetta och därefter serverade vi en buffé med italienska charkuterier, sallad och lasagne. Jag lovar att gästerna uppskattade maten.
Bland gästerna fanns det några vegetarianer som jag lagade lasagne till. Övrig lasagne hade vi beställt från Östenssons livs/kök i Motala. De lagar en fantastiskt god lasagne som de säljer i sina butiker.















Min vegetariska lasagne blev uppskattad både av
vegetarianerna men även av andra gäster som smakade.


Vegetarisk lasagne
4 portioner + matlåda
Ugn 225 grader

12 lasagneplattor

2 gula lökar
2 paprikor, gärna olika färger
½-1 zucchini, beroende på storlek
½-1 aubergine, beroende på storlek
3-4  vitlöksklyftor
1 msk torkad oregano
Salt, peppar
olja
2 dl rödvin
2 msk grönsaksfond
400 gram krossade tomater
1-1½ tsk sambal oelek
1 msk honung
2 dl crème fraiche
100 gram riven parmesanost
2 mozzarella eller riven mozzarella


Skala och skiva lök, hacka vitlöken.
Tärna grönsakerna.
Fräs lök och grönsaker i olja, krydda
med oregano, salt och peppar.
Tillsätt rödvin och låt vinet reducera något.
Häll i krossade tomater, grönsaksfond, honung
och sambal oelek.
Låt grytan puttra ca 10-15 minuter utan lock.
Ta grytan från plattan, rör ner crème fraiche och
riven parmesan, spara lite för att toppa med.

Varva lasagneplattor, grönsakssås och bitar av mozzarella
i en ugnsfast smörj form. Börja och sluta med grönsakssåsen.
Grädda ca 25- 30 minuter eller tills plattorna är mjuka.
Servera lasagnen med en krispig vitkålssallad.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar