måndag 23 januari 2012

Kyckling med smak av Italien

Vi bantar eller min man bestämde att han behövde banta och det innebär att även jag gör det som det är jag som lagar maten. Ett gåband är också införskaffat. Jag är inte heller trådsmal så det gör inget att jag går ner några kilon, Men hur roligt är det på en skala..
Men nu räknar jag ner dagarna, för på fredag packar vi bilen för en veckas skidsemester i Italien,  pastans förlovade land. Vilken njutning! En tallrik pasta och ett glas gott rödvin därtill.

Kyckling med smak av Italien
Den här pastarätten är beräknad till 4 personer

400 gr Tagliatelle


4 kycklingfileér
4 skivor lufttorkad  skinka
(gärna serrano eller någon annan med bra smak)
1  dl gröna oliver
4-5 soltorkade tomater i olja
1 vitlöksklyfta
200 gr Philadelphia ost
2-3 dl grädde
Salt, peppar

1.       Koka pastan efter anvisningarna på paketet
2.       Mixa gröna oliver, vitlök och soltorkade tomater. Tillsätt osten.
3.       Skär ett snitt i varje kycklingfilé, och fyll med oströran
    linda skinkan runt filén.
4.       Stek kycklingen några minuter på varje sida, efterstek kycklingen klar i ugnen på 150 gr
5.       Blanda resterande oströra med grädde, låt koka upp, salt och peppra.
6.       Blanda såsen med pastan, dela kycklingfilén och servera den ovanpå pasta


Serverad på en tallrik från Bruka Design inköpt på Amatrix i Ekholmen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar