onsdag 14 november 2012

Köttbullar med rotfruksstomp

Köttbullar är inte något jag lagar ofta.
Under åren när barnen var små blev det oftare pannbiff än köttbullar. Jag tycker det är så tråkigt att rulla dessa bollar och efter åren med Gästis där vi gjorde köttbullar på sådär tjugo kg färs kan jag säja att intresset för dessa bollar inte har ökat snarare minskat...
Men idag gjorde jag köttbullar till middag.
Jag tror att färs är den mest serverade maten i barnfamiljer, den är ofta bra pris på och den går att variera i all oänlighet.

Tänk bara på att köpa färs av bra kvalité. Jag skriver inte krav eller närproducerat, många har inte det utrymmet i sin matbudget för det. Många gånger under åren med Gästis köpte vi färs "billigt". Tänka ekonomiskt, större kostnadstäckning. Tyvärr tror jag att det blev dyrare, mycket vätska av färsen hällde vi i slasken efter tillagning. (Stora köttfärslimpor var små efter tillagning!)

Det finns många olika recept på köttbullar..
Jag har ett standardrecept som jag varierar smaksättningen på. Köttbullar räknas som gammaldags husmanskost, men med en ny smaksättnig kan även dessa bollar bli festmat!!

Köttbullar med rotfruktsstomp och gräddsås
Rotfruktsstomp
Potatis
Kålrot
Morot
Palsternacka
Purjolök
Grädde (Bara så det knappt täcker rotfrukterna)
Salt och peppar
Skala och dela allt i bitar
Koka rotfrukterna mjuka i grädde.
Kokar man rotfrukterna i grädde behåller man alla smaker, inget hälls bort.


Lingon smaksatta med socker och Cognac
Lingon färska/frysta
Socker
Cognac

Detta recept har funnits med i våran familj sen Tinas första matlagningsprogram på TV.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar