lördag 3 november 2012

Anka med sötsyrlig apelsinsås

Anka är inte ofta vi äter, men i dag gjorde vi det..
Tidigare gånger har jag serverat ankan med sås gjort på hallon, men denna gång tyckte Thord att jag skulle göra apelsinsås. I spanien serverar man ofta Anka med apelsin. Som jag aldrig har tillagat apelsinsås tidigare googlade jag fram ett recept på Recept.nu.
Såsen innehöll förutom pressad apelsin, lök, kycklingbuljong och maderia. Färdigblandat i kastrullen såg det ut som jag hade kokat upp diskvatten och jag tror att diskvattnet hade smakat mer.. än denna sås.

Plan B
Mer pressad apelsin, sweet chili sås, för att tillföra lite sötma, lät såsen sen småkoka i ca tjugo minuter innan jag  redde av den med lite maizena.
Thord tyckte såsen var underbart god!!!






 


Vinet vi drack till var franskt och hade fått ett betyg mer en prisvärt i Dagens Industri.











 

Ankan som blev över ska jag försöka göra en god förrätt av under morgondagen..Undrar om det funkar med kokta rödbetor??
 
Jag önskar alla en trevlig kväll!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar