tisdag 6 november 2012

Kycklingpaj med vitlöksost

Kvällens middag fick jag äta ensam.
Rester av den grillad kyckling från gårdagens middag fick bli en kycklingpaj. Grillad kyckling dagen efter tycker jag är både torrt, tråkigt och smaklös så jag använde mig även av bacon, paprika, riven ost och en burk vitlöksost.

Pajdeg
3 dl mjöl
125 gr smör
3 msk vatten
Arbeta snabb ihop en deg, tryck ut i en pajform eller en form med avtagbar kant. Låt vila innan gräddning.
Förgrädda ca 10-15 min 180 gr varmluft.

Fyllning
150-200  gr grillad kyckling
150 gr bacon
1 liten röd paprika
100 gr riven ost
200 gr Créme Bonjour vitlök eller någon annan vitlöksost
3 ägg
2 dl Grädde
Salt och peppar

Skiva bacon och fräs, tillsätt tärnad röd paprika fortsätt fräs till fettet på baconet har smält och paprika är mjuk. Blanda sedan ner grillad kyckling.

Lägg över allt i det förgräddade pajskalet.
Strö över den rivna osten.







Vispa ihop vitlöksost, grädde och ägg, smidigast med elvisp eller i en matberedare.
Glöm inte att krydda med salt och peppar.
Smaka, smaka, smaka!!

Grädda 20-25 min beroende på ugn.









Pajen kan med fördel svalna något innan den serveras.













Servera pajen med en sallad.












I morgon ska jag hem till mammas kök..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar