söndag 1 april 2012

Märtas tårta

Söndagen  tillbringade jag några timmar i köket, för kallt för  att hålla på i trädgården som våren fortfarande lyser med sin frånvaro.  Letade fram ett gammalt recept på marängtårta som jag hade fått av en patients fru under de åren jag jobbade inom sjukvården. På den tiden fick man ofta kaffebröd av anhöriga, Undrar om det är så fortfarande? I orginalreceptet är tårtan fylld med rivet äpple och grädde.

Märtas Tårta
Jag hade lemoncurd kvar sen en tidigare dessert, den  använde jag tillsammans med grädde och jordgubbar. Det syrliga i citronen passar utmärkt till den söta marängen.

Lemoncurd är lätt att göra själv och har bra hållbarhet om man förvarar den kallt.





Tårtbotten
125 g smör/margarin
1 dl socker
2 äggulor
1½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
5 msk mjölk

Fyllning och Garnering
2 äggvitor
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 påse mandelspån
2-3 dl grädde
2 skalade och rivna äpplen

Rör socker och matfett poröst, Tillsätt äggulorna en i taget.
Blanda vetemjöl med bakpulver. Vänd ner detta i smeten omväxlande med mjölken.
Bred ut smeten i en form, klädd med bakplåtspapper. 24x32 cm
Vispa vitorna till hårt skum tillsammans med socker/vaniljsocker.
Bred marängen över sockerkakssmeten och strö på mandelspån (kan uteslutas)
Grädda kakan 20-25 min i 175 gr.
Låt kakan kallna dela den och fyll med grädde blandat med rivet äpple.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar