onsdag 25 april 2012

Rostas-Falsk oxfilé

I dag hittade jag Rostas på Ica till  x-pris. Jag älskar detta kött, påminner om oxfilé men mycket billigare. Lite vardagslyx..
Samtalade med en tysk dam vid köttdisken och hon berättade att i tyskland kallades rostas för falsk oxfilé.
Vi hade bestämt att grilla till kvällen som båda mina flickor var hemma på middag och de älskar grillat!!
Ett så bra kött som rostas marinerar jag inte innan grillning utan jag vänder bara skivorna i lite olja och kryddar med salt och peppar. Bättre att ha smakrika tillbehör som olika dipper och inläggningar. (Soltorkade tomater, oliver)
Tyvärr hade stora regnmoln intaget himlen när det det var dax för middag så det slutade med att mannen fick stå själv ute på altanen medans vi andra satt inne i värmen.

Jag serverade rostade grönsaker, grillade majskolvar och stora rostade potatisklyftor till köttet.
I stället för sås hade jag gjort en hot dipp på cremé fraich, chilisås och kryddor.



Paprika i olika färger, rödlök och  grön zucchini.
Olivolja salt och peppar.
Ugn 225 gr 15-20 min.












Till potatisklyftorna använde jag bakpotatis. Behåll skalet på. Det är nyttigt och ser trevligt ut vid servering.


Det fanns även familjemedlemmar som åt grillchips i stället för potatisklyftor till köttet.
De kallar det "sommarmat"






Ni får gärna skriva kommentarer eller synpunkter på inläggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar