måndag 13 februari 2012

Lunch

Efter en lunch tillsammans med mannen  som i dag blev bjuden på senapsstuvad vitkål med stekt fläsk och stekt potatis, blev det långpromenad med jycken som är av rasen Irich Softcoated Wheaten Terrier och lyssnar till namnet Scooby.
Senapsstuvad vitkål med stekt fläsk
Strimla ner vitkål, fräs i smör till den är mjuk.
Gör en vanlig vit stuvning på mjölk och grädde,
Smaksätt med skånsk senap, krydda med salt och peppar.
Tillsätt vitkålen, stek fläsk och potatis.

När jag kom hem tittade jag runt i trädgården.
Den har tagit mycket stryk under de tre år jag har drivit Borensbergs Gästgivaregård. Men nu ska det bli ändring. Jag och min familj kommer att lämna Gästgivaregården senast 31 juli och det känns bra.
Jag hoppas att jag på något sätt fortfarande kan jobba med mat i någon form men det får tiden utvisa.
Jag som var så stolt över mitt örtland och dammen med alla fiskar. Tyvärr kom det en Häger och mumsade i sig fiskarna.  Och de fiskar som Hägern lämnade kvar, frös ihjäl förra vintern när det var så kallt.
Men nu väntar jag på våren, så jag kan ta tag i trädgården igen.
Det är underbart att kunna hämta färska kryddor till matlagningen. Tidigare har jag haft ett större trädgårdsland och odlat även grönsaker, men tiden räcker inte till att rensa detta ogräs.
Vinterbild på  kryddträdgården


Scooby

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar