onsdag 4 juni 2014

Fish and chips

Vart tog sommaren vägen?
Jag har flera påsar med växter som ska planteras i min nyrenoverade damm, jag behöver också så mina sista frön men all min energi försvann när vädret blev så tråkigt. 

Det får bli några timmar vid datorn i stället med receptskrivning. Skriva recept är svårt, man måste hela tiden tänka på att andra ska kunna läsa, förstå och laga mat efter dom.

Gårdagens middag var från början tänkt att bli fiskgratäng men med en man som kom hem vid nio på kvällen så fick det bli mer stuket av pubmat, "Fish and chips" med Monkans remouladsås, inte så nyttig men gudagod. Receptet är baserat på bara majonäs men ni kan givetvis byta ut en del av majonäs till créme fraiche om ni vill ha en magrare variant av remouladsåsen.

Remouladsås

2 dl majonäs
(egengjord eller köpt)
ca ½ dl hackad pickles
2 msk kapris
ca ½ dl hackad gräslök
1-1½ tsk curry (smaka er fram)
salt, peppar









Låt pickles och kapris rinna av ordentligt, kram försiktigt ur
vätska med hjälp av en handduk eller papper.
Blanda majonäs med hackad pickles, kapris och gräslök.
Smaka av med curry salt och peppar.
Låt stå i kylskåp ca 1 timme och mogna innan  servering.

Några citronhalvor hamnade också i stekpannan.















Klart att servera!

Fisken har jag panerat i mjöl, ägg och panko som jag smaksatte med lite riven citron.

Potatisen ugnsrostade jag i stället för att fritera,
något nyttigare.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar