onsdag 1 april 2015

Pepparrotspotatis med lax och dillolja


Kokboken är på tryck.

Det är en märklig känsla att vi faktiskt rodde projektet i hamn. Men jag känner också en tomhet, den har faktiskt upptagit mina tankar i nästan ett år.

Nu står påsken för dörren, påsken är en fantastisk mathögtid då vi får njuta av sill, ägg och lax.
Påsken är en högtid där man ofta äter tillsammans med nära och kära och vad är då bättre en mat som kan förberedas så man kan umgås med sina gäster.

Receptet på pepparotspotatis har jag lärt mig på en matlagningskurs för några år sedan, en smidig förrätt som du kan göra med fördel flera dagar innan och sen bara garnera innan servering.


4 portioner som förrätt
ca 350 g (färsk) potatis, skalad eller liten tvättad potatis
200 gr pepparrotscantadou eller samma mängd
philiadelphiaost som du smaksätter själv.
2-3 msk mjölk
1½ msk grovhackad dill
1 tsk färskpressad citronjuice
1 ½ gelatinblad blötlagda
Salt och peppar






Klyfta och koka potatisen mjuk i saltat vatten.
Blötlägg gelatinbladen ca 5 min i kallt vatten.
Koka upp mjölken och rör ner färskost, dill, citron och gelatin. Blanda
i potatisen och smaka av med salt och peppar. Häll upp i en
plastklädd form och låt kallna i kylen. Skär sedan upp i portionsbitar.

Servera med en laxskiva, kaviar, dillolja och stekt grovt rågbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar