fredag 24 mars 2017

Lammytterfilé med örtdressing.

Lamm är alltid gott!

Hade någon frågat mig det för tio år sen om lamm är gott hade jag svarat nej, det smakar ullstrumpa.
Det beror på att mitt första möte med lamm var i maträtten får i kål som min mamma lagade när vi var små, det smakade ullstrumpa. Fortfarande finns det hemska matminnet kvar.

Ibland när man beställer lamm utomlands kan man känna en tydlig ullsmak, om det beror på att köttet är felbehandlat eller om djuret är för gammalt kan jag inte svara på.

Idag lagar jag gärna lamm, grillade lammkotletter är en favorit i vårt hem. Men i det här receptet är det ytterfilé av lamm jag har använt.


Lammytterfilé med örtdressing
4 portioner

Ugn 125-150 grader

Ca 600 gram lammytterfilé
Smör/olja
Salt
Peppar

Bryn lammytterfilén i en stekpanna i smör och olja.
Krydda med salt och peppar.
Stek färdigt i ugn på 125-150 grader tills köttet har en innertemperatur på 55-58 grader.

Låt vila innan den skivas upp och serveras.






Varm örtdressing
4-5 klyftor vitlök
olja
0,5 dl olivolja
0,5 dl balsamvinäger
0,5 dl honung
salt och peppar
Färska örtkryddor (rosmarin, dragon, oregano, persilja)
Skala och dela vitlöken, rosta den i olja på medelvärme i en kastrull så den blir gyllenbrun. Låt rinna av på papper.
Blanda olivolja, (använd oljan som vitlöken har rostats i) balsamicovinäger och honung i en kastrull. Värm den på låg värme (får inte koka).
Hacka örter och den rostade vitlöken fint.
Krydda dressingen med salt och peppar. Tillsätt örter och vitlök.

Skiva upp filén och servera med dressingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar