tisdag 10 oktober 2017

Friterad kycklinghamburgare

Jag berättade i ett tidigare inlägg att jag hade köpt amerikanska mattidningar under semestern, en av tidningarna handlade bara om kyckling. Jag undrar hur många kilo kyckling man äter per person och år i USA.

Jag provlagade ett av recepten, friterad kyckling i bröd med en hot majonnäs och coleslaw. Tusan så gott det blev. Min dotter tyckte det var bland det godast "hamburgare" hon ätit. Serverad kycklingen både med hamburgerbröd och fralla, jag tyckte personligare det blev godare med fralla.


Kycklingburgare 4 portioner

Ca 500 gram strimlad kycklingfilé
Mjölk
Mjöl
Citron
Salt
Peppar
Olja
Lägg kycklingen i en bunke, krydda med salt, peppar och pressad citron. Låt kycklingen
marinera en stund.
Vänd ner kycklingen i mjölk och sedan mjöl.
Fritera kycklingen på 180 grader 3-5 minuter.
(Beroende på storleken på strimlorna.)
Låt rinna av på hushållspapper.
Krydda eventuellt med mer salt och peppar.








Hot majonnäs
Ca 1½ dl majonnäs
1 riven vitlöksklyfta
1-2 msk Louisiana -style, het sås.
Pressad citron
(Salt, peppar)
Rör ihop majonnäsen med vitlök och Louisina såsen.
Smaka av med citron och eventuellt salt och peppar.

Coleslaw
Vitkål
Rödlök
Chili
Pickles  (inlagda grönsaker)
Strimla vitkål, rödlök och chili.
Hacka pickles
Blanda grönsakerna med några skedar vätska från picklesburken.


Servering
Smörstekta "fluff" frallor eller hamburgerbröd.
Bred majonnäs på frallan lägg på den friterade kycklingen och toppa med coleslaw.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar