söndag 29 juli 2012

Måndagmorgon!

Sitter i sängen på min första dag i mitt nya liv..
Har lämnat Borensbergs Gästgivaregård efter nästan fyra år.
Hur det känns?
Lite vemodigt men också väldigt skönt. Har under sista året känt mig trött och sliten. Men jag tar med mig många glada minnen och en större kunskap om mat. En kunskap som jag har fått genom sammarbetet med kockarna Björn, Basse, Marcus, Jelvin.
ETT STORT TACK TILL ER.

Under veckan som varit har jag träffat min syster några timmar. Jag bjöd henne på pasta med kantareller och fläskfile.
  
Koka pastan efter anvisningarn på förpackningen.
Fräs kantareller tillsammans med Charlottenlök och vitlök. Tillsätt en skvätt vitt vin, låt det mesta få koka in. Tillsätt därefter grädde. Krydda med salt och peppar (timjan). Låt småkoka till en krämig sås.
Strimla och stek fläskfilén.
Blanda pastan med kantarellsåsen servera med fläsfilé på varma tallrikar.
Här har jag toppat pastan med tärnad  paprika, skivade sugersnaps som jag wokat i olja och knaperstekt sidfläsk.

Söndagsmiddag!

Pepparbiff med senapssås, rödlöksmarmelad och rotfruktsbakelse.

Rotfruktsbakelsen är rester från a la carte menyn på Gästis, likaså biffen.
Den här senapssåsen har ingen likhet med den såsen som serveras på många lunchresturanger tillssammans med korv.

Senapssås
Fräs en liten gul lök i smör/olja
Tillsätt en rejäl svätt konjak, jag använder billig Napolèon. Reducera ner den.
Tillsätt:
5 dl Grädde
2 msk Dijonsenap
2 msk Söt/stark senap typ slotts
1-2 msk kalvfond 
Salt och peppar.
Låt småputtra ca 10 min på låg värme.
Mixa såsen slät.
Såsen går utmärkt att frysa.


Jag hoppas ni får inspiration för matlagning genom min blogg!
Ni får gärna kommentera mina inlägg..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar