fredag 3 augusti 2012

Dill och gräddbräserad Abbore

Vaknar upp till ett riktigt åskväder. Efter att ha rusat ut för att samla ihop dynor, handukar och kuddar kröp jag åter ner i sängen, klockan visade bara 05.00 Phu!!
Några timmar till i sängen innan det var dags att ta tag i en ny dag.

I går använde jag några timmar till bakning.
Bullar fyllda med kardemumma
Bullar fyllda med äpple och mandelmassa.
Givetvis innehåller de smör och socker.

Hade gamla äpplen som jag kokade med lite syltsocker tills de blev mjuka.
Mixade det och lät det kallna.
Smakade underbart som fyllning i bullarna i hop med mandelmassa och kanel.





Några timmar i solstolen hann jag också med innan det var dags att laga mat.

Den här fiskrätten tillhör mina favoriter. Det är kocken Björn som första gången lagade den på Gästis.

Dill och gräddbräserad abborrfilé med färsk potatis.

Filéa aborren.
Doppa fileérna i vetemjöl.
Stek på medelvärme i "mycket" smör, salta och peppra.
Tillsätt en rejäl skvätt vitt vin. låt det reducera.
Tillsätt grädde och dill. Låt småputtra några minuter.
Smaka av!
Servera med färsk potatis eller pressad potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar