måndag 11 mars 2013

Röding med citronsås

Var är våren? Idag visade vår termometer -15 gr, burr!! Men solen strålade från en klarblå himmel.
Så fort solen visar sig har man lust att börja påta i trädgården, tyvärr är den fortfarande stelfrusen så jag fick nöja mig med att tömma lite krukor med gammal ljung.. Det får bli en tur till handelsträdgården och köpa lite vårblommor, det är ju snart påsk.


Har ni tjejer tagit fram kvasten? Det är snart dags att bege sig till Blåkulla igen. Förra året monterade min man GPS på min kvast, jag vet inte om det funkade så bra men jag kom ju både dit och hem igen ialla fall.
Och det är väl så att även om man är påskkärring får man hänga med i den tekniska utvecklingen.














Idag stod det Röding på menyn. Ofta när man handlar på söndagar eller måndagar kan man köpa bra fisk till ett reducerat pris. Annars kan det kanske kännas lyxigt att äta röding en måndag.
Jag saltade, pepprade och droppade på lite citron och vitt vin innan jag ugnsbakade den i 150 gr. Filéerna var ganska tunna så de blev klara på ca 10 min.

Röding med citronsås
Rödingen går givetvis att byta ut mot lax, tänk på att tillagningstiden blir något längre.
Citronsåsen är gjord på samma vis som en vitvinssås men smaksatt med riven citron och citronsaft.
Serverade rödingen med rester av potatismoset från gårdagens middag. Rörde ner en äggula och smaksatte med dill och kapris.
Spritsade därefter ut moset på tallrikar och värmde på 225 gr grill så moset blev varmt och fick lite färg.



Önskar någon recept på citronsåsen så skriver jag gärna ner den. Såsen som blev över hamnade i frysen för att användas vid ett senare tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar