måndag 16 december 2013

Vörtbröd

Jag fortsätter på temat jul, för idag har jag bakat vörtbröd. Jag äter nästan aldrig mjukt bröd utan äter jag en smörgås så blir det en knäckemacka. Men vörtbröd tycker jag hör julen till.

Det är bara ett fåtal gånger jag har bakat vörtbröd, oftast köper jag det.
Receptet på vörtbrödet är Leilas (Leila bakar) degen innehåller både porter, julöl, russin och kryddor.


















Till 2 vörtbröd
50 g jäst
3 dl porter
2,5 dl julöl
50 g smör
0,5 dl rapsolja
1 dl mörk brödsirap
0,5 msk malen pomerans
1,5 msk malen ingefära
1 msk malen nejlika
0,5 msk malen kardemumma
1 msk salt
13,5 dl rågsikt
3 dl russin

  • Lös upp jästen i en bunke med porter, julöl, olja och sirap.
  • Smält smöret tillsammans med kryddorna och salt. Låt svalna något
    innan det blandas i degvätskan tillsammans med russin.
  • Blanda i lite mjöl i taget, arbeta degen långsamt i maskin tills den är mjuk
    och elastisk.
  • Jäs degen i bunken till dubbel storlek
  • Sätt ugnen på 175 grader varmluft
  • Forma degen till limpor och jäs under duk i ytterligare cirka 1 tim.
  • Grädda vörtbröden i cirka 50 min och sänk värmen till 150 grader efter 15 minuter
    Låt svalna på galler under bakduk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar