torsdag 7 januari 2016

Kräftröra med västerbottenost och picklad äpple

Kräftskiva, fast lite bakvänt..

Vanlig är att man äter västerbottenpaj på kräftkalas men här har jag smaksatt kräftröran med västerbottenost  och rostade fänkålsfrön. Jag har haft lite svårt för smaken från fänkålsfrö och har därför nästan aldrig använt det i min matlagning.

Men när jag rensade bland mina kryddpåsar, ni vet man köper nya bara för man tror att man inga har hemma så hittade jag en påse med fänkålsfrö som jag provade att rosta i en torr och varm stekpanna. Smaken blev helt annorlunda "supergott"



Kräftröra
4 portioner

1 burk Kräftstjärtar
1 dl Créme fraiche
1 msk majonnäs
½ dl riven västerbottenost
1 tsk rostade fänkålsfrön
1-1½ msk hackad dill
Salt
Peppar







Häll av vattnet från kräftstjärtarna, krama dem lätt.
Rör ihop créme fraiche med majonnäs, ost, dill och fänkålsfrö.
Smaka av med salt och peppar. Rör till sist ner kräftstjärtarna.


Picklat Äpple
1 msk ättika
2 msk socker
3 msk vatten
1 Äpple (sött)

Blanda ättika socker och vatten och rör tills
sockret lösts upp.
Tärna ner äpplet och lägg i lagen ca 5 minuter

Servering
Skivor av surdegsbaguette stekta i smör eller olja
machesallad

Lägg kräftröra på salladsklädda brödskivor.
Toppa med picklat äpple och dill.

Servera gärna toasten med ett glas bubbel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar