lördag 9 januari 2016

Västerbottensnurror med romsås och räkor

Idag skulle vi ha tillbringat dagen tillsammans med min syster och hennes man. Vi hade planerat att ta en lång snöig promenad och sen gå hem och grilla korv på altanen. Men min man insjuknade i influensan så det blev inget av med det.

Istället sitter jag med min dator och redigerar bilder och skriver recept till ljudet av min mans hostande från sängkammaren.

Dessa små godingar serverade jag till ett glas bubbel i nyårshelgen..
Jag har använt mig av lika delar färskost och créme fraiche för att romsåsen ska bli mera fast.
Överbliven sås smakar gott till stekt fisk.

Västerbottensnurror

Ugn 200 grader

1 rulle smördeg
100 gram riven västerbottenost
1 uppvispat ägg










Pensla smördegen med ägg, strö på osten. Spara kanterna ostfria
lättare att rulla och få den att fästa ihop ordentligt


















Rulla sedan ihop den från långsidan.

Rulla in smördegsrullen i plastfilm och låt vila i kylen en stund innan den skivas upp i ca 1 cm tjocka skivor.














Lägg skivorna på en bakpappers klädd plåt. Pensla översidan
med ägg. Grädda ca 8-10 min.


















Romsås
1 dl Créme fraiche
100 gram Philadelphiaost
1-1½ msk majonnäs
1 burk röd stenbitsrom (80 gram)
2 msk hackad dill
2 msk hackad rödlök
citron
salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienser till såsen och smaka av med
pressad citron, salt och peppar.


Servering
Spritsa eller klicka på romsås på smördegsrullarna toppa med räkor och en dillkvist.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar