fredag 4 mars 2016

Grahamsbröd

Som jag tidigare berättat älskar min man fluffbröd, typ tekakor och frallor utan en enda fiber så långt ögat kan nå.

Har arbetat på annan ort denna vecka och bad min man köpa bröd till sina frukostmackor som jag inte hann baka innan jag åket. Och det gjorde han, en storförpackning "tekakor".
Jag hatar köpta tekakor, ofta eller nästan alltid får man tekaka när man beställer räkmacka ute och det tycker jag är så synd för det är godare med ägg och räkor på grovt bröd.

Har bakat rågbröd vid flera tillfällen så nu byter jag till grahamsmjöl. Jag bakade ut mina som små baguetter men det går lika bra att baka ut dem som små frallor.


Grahamsbröd ca 16 st 
Ugn 230-250-grader

1 pkt jäst
5 dl filmjölk
½dl rapsolja
½ dl mörk sirap
2 tsk salt
5 dl grahamsmjöl
8-10 dl vetemjöl special

1 ägg
Solrosfrön





Värm filmjölk och rapsolja till fingervarmt.
Rör ner jästen i degvätskan (filmjölk, olja) i en degbunke.
Tillsätt övriga ingredienser och bearbeta degen ordentligt ca 8-10 min med maskin.
Låt jästa ca 35-40 minuter till dubbel storlek.
Dela degen i 16 delar och forma till runda bullar eller små baguetter.
Lägg på plåtar, låt jäsa ca 30 minuter.
Pensla brödet med uppvispat ägg och strö på solrosfrön
Grädda i mitten av ugnen ca 8-10 minuter eller tills de fått fin färg och är klara.
Låt kallna på galler under bakduk.

2 kommentarer: