onsdag 12 juni 2013

Semester!

Hej igen!
Då var jag åter tillbaka på svensk mark och även på bloggen efter nästan fjorton dagars semester..
Som ni har läst i ett tidigare inlägg har jag tillbringat en del av semestern i Italien, men vi har också varit på kryssning med Royal Caribbean. Vi hade bestämt att vi skulle bila ner till Venedig för att kunna besöka lite vingårdar när vi kom tillbaka från kryssningen, innan vi vände hemmåt igen. Vi var lite nervösa hur det skulle fungera med bilen, jag hade bokat parkering via nätet och hade fått en reservation på två sidor skriven på italienska. Men det var inga problem... På femtio minuter hade vi lämnat bagage, parkerat, checkat in och kommit på båten. Och det var lika smidigt när vi kom tillbaka från kryssningen. Efter några timmar i varsin solstol fick vi tillgång till våra hytter.

Balkongen, plats för stolar, bord och två solstolar.

Utsikten från balkongen.
Kommer inte ihåg i vilken hamn jag tog detta kort.

Vi lämnade ett regnigt Venedig och vaknade upp i ett soligt Kroatsien och staden Dubrovnic. Där promenerade vi till The old town och intog lunch innan vi tog en taxi tillbaka till båten.

Laxmousse serverat med rostat bröd.

Stekt fisk med spenatpotatis och en kall sås.
Det var jättegott!!

Efter Kroatsien styrde båten mot Grekland.
Andra stoppet på vår färd var Corfu, vi hade bestämnt att den dagen skulle vi tillbringa på en strand, efter mycket bråk med dryga taxichaufförer om priset, låg vi då där i varsin solstol.

Givetvis var vi tvugna att smaka det grekiska vinet och ölen.

Santorini var vårt tredje strandhugg. Vilken fantastisk vacker ö, som ett vykort..

Därefter kom vi till Athen.

Akropolis.
Vilken fantastisk plats.
Man blir nästan rörd till tårar när man förstår hur många som fått sätta livet till under uppbyggnaden av detta monument.

Vårt sista stopp på vår resa var Katakolon, även här bestämde vi oss för att tillbringa dagen på en strand. Denna gång hyrde vi en scooter, orkade inte bråka med fler taxichaufförer.

Utsikt från solstolen.

Solbränd!

Sen en dag med crusing innan vi åter var tillbaka i Venedig.
Vi hade en fantastisk asiatisk restaurang på båten, det kostade lite extra att äta där, (ingick inte i grundpriset) men det var det värt..
Carpaccio på tonfisk

Fiskplatta.

Sushi.

Sushi på tillagad fisk.
Ett alternativ om man inte gillar rå fisk. Gott men ganska mäktigt.

Det var en underbar vecka, där vi mött spännande, fantastiska människor från hela vår runda jord...

Den sista natten tillbringade vi i Bardolinos en liten stad som ligger vid Gardasjön innan vi åter satt i bilen på väg hem till vardagen!!