måndag 17 juni 2013

Jordgubbspaj

Sommar, sommar!
Tänk vad man längtar till dessa månader under de mörka månaderna.
Varför glömmer man bort att det finns mygg, myror, getingar och inte tal om de hemska flugorna
Nej! Nu låter jag negativ men jag blir så trött på dessa flugor, jag vill ha dörrar och fönster öppna. Visst man kan ha myggnät i fönstren och det har vi på vissa ställen. Tog en tupplur på altanen och var tvungen att lägga på mig en filt bara för att dessa flugor envisades med att krypa på mig...

Har funderat länge på att baka en paj med jorgubbar och i går blev det äntligen av. Jag bakade ett vanligt pajskal, som jag fyllde med jorgubbar, grädde blandat med limecurd och garnerade med mer jordgubbar.

Jordgubbspaj
  
Paj
3 dl mjöl eller
(2½ dl mjöl 1 dl kokos)
125 gr smör
3 msk vatten
  • Blanda snabbt i hop allt till en pajdeg.
  • Tryck ut degen i en pajform, låt vila i frysen tills gräddning.
  • Gräddaa 200 gr ca 15 min
Fyllning
Ca 2 liter jorgubbar
pressad citron, socker
2 dl vispad grädde
ca ½-1 dl limecurd

Limecurd
1,5 dl pressad limejuice
Finrivet skal av 3 lime.
2 st ägg
2 dl strösocker
75 gr smör rumsvarmt
  • Vispa ihop ägg och socker i en kastrull
  • Vispa in limejuice och skal
  • Värm på medelvärme och rör i smör
  • Värm på medelvärme under kraftig vispning till en tjock kräm, se till att det inte
    blir för varmt så att äggen koagulerar!
  • Drag av från värmen och låt svalna, förvara curden i kylen.
Rensa ca 1 liter jorgubbar och skär ner i mindre bitar.
marinera dem i socker och lite pressa citron.
Vispa grädden och blanda med limecurd, smaka så det inte blir för syrligt!
Fyll pajskalet med marinerade jorgubbar
Därefter grädde och sist ganera med färska jorgubbar.


















Söta gubbar möter syrlig limecurd.
Underbart gott till fikat en varm sommardag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar