söndag 20 oktober 2013

Cajunkryddad kyckling


Igår blev det en Cajunkryddad kyckling till middag. Jag har aldrig tidigare använt mig av denna krydda. Jag blandade kryddan efter ett recept som jag googlade fram.  Det är heller inte så ofta jag tillagar en hel kyckling, jag tycker det är svårt att smaksätta en hel kyckling. oftast blir det filéer jag använder. Min personliga favorit är faktisk kycklinglårfilé.

Det finns många varianter av denna krydda om man googlar och
läser i kokböcker.

Cajunkyckling

















Cajunkrydda
1 msk vitlökspulver eller torkad vitlök
1 msk lökpulver
2 tsk vitpeppar
2 tsk grovmalen svartpeppar
2 tsk cayennepeppar
2 tsk paprikapulver
2 tsk torkad timjan
1 tsk oregano
  • Lägg alla kryddor i en mortel
  • Mortla och blanda om kryddorna
  • Förvara dem torrt i en kryddburk
Jag blandade även kryddblandningen med rivet citronskal och smält smör, älskar
den friska smaken av citron i mat.

Använde ca 2 msk av kryddblandningen, rivet skal av en citron och ca 75 gr smält smör till en kyckling. Fyllde även kycklingen med äpple som jag sen använde som extra smaksättning i såsen.
Glöm inte salt!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar