söndag 13 oktober 2013

Lammfilé med rödbetskräm

Idag har jag nästan dansat in till mina kastruller i köket, nya idéer i huvudet.

Om jag hade använt mina hjärnceller till något annat än att tänka på mat skulle jag nog kunnat vara professor idag. Men alla är olika, mat är både mitt intresse och min passion.

I helgen har vi varit på mässan "Östgötamat" på mässan koras årets östgötakock och östgöta matproducenter får visa upp sig. Mässan avslutas med en middag där man blir serverad fjolårets vinnarkocks meny.

Vi var där för tredje året och vi blir lika förvånade varje gång att det är så få anmälda till middagen. I år var det inte ens hundra personer. Tänk att kunna äta en trerätters middag till ett pris av fyrahundrafemtio kronor där maten är lokalt odlad och producerad. Det serverades lax till förrätt och lammbog till varmrätt middagen avslutades med glass.

 Maten var supergod!

Jag fortsätter på temat lamm även idag.
Lammfilé med rödbetskräm





Tyvärr hade lammet ingen högre kvalitet, köttet var sladdrigt.
Det var första gången jag gjorde rödbetskräm och det blev fantastiskt gott.
Thord som inte gillar rödbetor förutom de som flyter i ätticka, sa spontant att
rödbetskrämen var jättegod....´
Återkommer med ett recept.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar