onsdag 22 november 2017

Laxpasta

Efter min jobbturné i Norrland där jag bott på hotell några nätter kändes det underbart att kunna bo hos en kompis en natt innan det åter var dags för en ny hotellnatt, denna gång i Sollentuna.

Det blev bestämt sent att jag skulle bo hos henne så jag stannade och handlade med mig ingredienser till kvällens middag och även en flaska bubbel.

Här är receptet på min snabba laxpasta som jag lagade igår.

Laxpasta 4 portioner

4 portioner pasta

1 st liten strimlad purjolök
400-500 gram färsk spenat
250 gram Cantadouost, pepparrot
400 gram strimlad kallrökt lax
Olja
Salt, peppar
Citronzest (rivet citronskal)
Pastavatten

Koka pasta enligt anvisningen på förpackningen, minska koktiden någon minut så pastan blir al dente.

Spara pastavatten






Fräs purjolöken i olja tills den är mjuk och glansig.
Tillsätt spenaten och fräs ytterligare några minuter.
Krydda med salt och peppar.
Blanda ner pasta och ost, späd med pastavatten till en krämig sås.
Rör till sist ner den rökta laxen och smaka av med lite Citronzest.

Servera pastan på varma tallrikar






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar