fredag 21 december 2018

Julköttbullar

Nu är det inte många dagar kvar till julafton..

I år har vi delat upp firandet, Thords barn kommer på frukost sen firar vi med mina barn hemma hos min dotter på eftermiddagen och kvällen.
Flera jular har vi firat hemma hos oss med både min och Thords familj, fullt hus som ni förstår.

Gör ni egna köttbullar till jul eller köper ni färdiga?
Här får ni mitt recept på köttbullar som jag har gjort till jul.


Julköttbullar
700 gram blandfärs 80/20
1 (medelstor) lök
½ dl havregryn
1 dl mjölk
1 ägg
2 tsk salt
2 krm vitpeppar
2 krm kryddpeppar
1 msk skånsk senap
1 msk lingonsylt

Skala och hacka löken, blanda havregryn och mjölk, låt blandningen svälla en stund.
Blanda ihop alla ingredienser, rulla köttbullar och stek i smör/olja.








(Jag hackar löken i matberedaren och sen tillsätter jag allt utom färsen) Blandar sen för hand ihop färsen med lökblandningen.
Jag steker mina köttbullar i ugnen på 125 grader varmluft till en innertemperatur 65-68 grader kyler ner dem, steker dem sen i smör/olja vid servering.
Att steka köttbullar i ugn spar tid och är mindre kladdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar