söndag 4 mars 2012

Creps med kantareller

Efter att ha tillbringat en förmiddag i sängen med frukost, detta på grund av Vasaloppet fick det bli en promenad med jycken..
Inga barn denna helg så det fick bli en middag för två. Tänk! Det är mycket svårare att laga mat för två än för flera.

Jag tycker at det är roligt att få i hop en meny på det som finns hemma, och har man en bas av varor kan man skapa många roliga rätter för en mycket billig peng.. I dag blev det Creps fyllda med kantarellstuvning som jag serverade med färska lingon som var mixade med råsocker. Lingon och kantareller passa otroligt bra i hop.
















Till varmrätt blev det  Rostbiff som jag rullade i en kryddblandning som kocken på Gästis har blandat ihop. Tillsatte bara lite mera salt och krossad peppar.Många unga kockar är rädda för salt. Till det serverade jag en rotfruktsgratäng som var gjord på Potatis, Kålrot, Palsternacka, Morot, Lök och Äpple och givetvis salt, peppar, vitlök och grädde.
Jag kokar rotfrukterna med grädde först på spisen i 10-15 minuter och sedan får det bli klart i ugnen.
Köttet fick komma upp i en temperatur av 55 gr. Det är viktigt att kött får vila innan man skär i det. Serverade köttet endast med ett kryddsmör på Curry och grönpeppar. (Har lagt in detta recept tidigare).
















I kylen hade jag filodeg som jag fyllde med äpplen och valnötter. Äpplen och Valnötter hade jag först kokat ihop med smör, råsocker och kryddor.
Serverade detta med glass..och ett glas Limoncino som är en italiensk citron likör.
















Nu är helgen slut och en ny arbetsvecka knackar på dörren..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar