torsdag 17 maj 2012

Färsk potatis!

I går hittade jag den första svenska färsk potatisen till ett pris av 59 sek/kilot. Priset avskräckte mig inte från att köpa lite. Tyvärr brukar den första potatisen som kommer vara så vattning och denna var inget undantag.
Marinerade räkor med avocadokräm

Förrätten serveras på en glastallrik som jag har hittat
 i ens blomsterbutik i Skara.
Räkorna är marinerade i sötsur sås, ingefära, vitlök och lime.
Finns ofta färdigmarinerade räkor att handla i affärer som har en delikatess. Men det är ofta dyra. Marinera själv det är både godare och billigare!
Tänk på att använda räkor av bra kvalitét.

Avocadon har jag mixat med cremé fraich och vitlök. Glöm inte salt och peppar.






Biff med färskpotatis samt suger snaps


Den färska potatisen gjorde jag en stomp av som jag smaksatte med olivolja, citron, gräslök och knaperstekt bacon.
Biffen hade fått en kryddkant innan stekning.
Serverade med två såser. En med smak av brynt vitlök och en sås med smak av dragon. Dragonsåsen serverade jag kall den är baserad på en majonäs.






I dag får vi gratulera med dagen som norrmännen säger!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar