onsdag 24 oktober 2012

Sherrysås

Här kommer receptet på sherrysåsen som några har efterfrågat. Jag och Thord åt denna sås första gången i Spanien under en semester för många år sedan. Sen har jag gjort den otaliga gånger för att hitta rätt i smaken. Skillnaden från såsen i spannien är att där var russinen kvar hela i såsen. Det funkar inte med min familj...
Den passar utmärkt att servera till fläskfilé, fläskytterfilé, kotletter och kalvkött.
Under en viss tid hade vi den även på menyn på Gästis. Där serverade vi den  med helstekt fläskfilé.
Det var många gäster som ville ha receptet efter att ha ätit den.

                                                                                   
                                                                                    Sherrysås

1 dl Russin
1 dl Sherry
1 stor Charlottenlök eller ½ gul lök
3 dl Grädde
1 msk Kalvfond
ca 1 tsk Salt
Peppar

Blötlägg russina i Sherry (gärna några timmar)
Skala och hacka löken
Fräs löken i olja.
Tillsätt russin/sherry, låt en del av vätskan koka bort.
Tillsätt därefter grädde, kalvfond och låt såsen småkoka ca 10 min.
Mixa såsen slät och krydda med salt och peppar.

2 kommentarer:

  1. Supergod!!!!! Tack för denna! A keeper!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skoj att du hittat min blogg och att du lagar recept från den. Såsen är mumsig!

      Radera