måndag 13 maj 2013

Laxrullad med citronsmörsås och wookade nudlar.


I går söndag vaknade min man och jag vid fyratiden att göken gol, min man frågade, är det här man kallar Gökotta? När man bor på landet som vi gör kan man följa årstidsväxlingarn på ett helt annat sätt än om man bor i stan. Jag älskar landet, alla årstider har sin tjusning. Som i morse när jag öppnade dörren och såg det daggvåta gräset i hagen och en morgonpigg hare. Det är livskvalité.

Helgen har jag tillbringat i Jönköing med jobb, jag brukar oftast bo på hotell men denna helg valde jag att åka i mellan. Det tar dock bara lite mer än en timme. Väl hemma igen, intog jag köket..
I bland kan man tror att jag låser köket innan jag åker på morgonen, för det är sällan någon som lagar eller äter mat när jag är borta och jobbar. Inte ens hunden äter förren jag kommer hem.

Jag var trött och sliten efter helgens jobb så middagen bestod av den gågna veckans rester. Kanske gav den inte några större kulinariska upplevelser, men ibland behöver man tömma plastburkarna i kylen..
 
Nu vecka, förhoppningsvis nya utmaningar både jobbmässigt och i köket.
Under åren med Gästgivaregården försökte jag tillsammans med kocken skapa nya rätter att servera. Det här är en av de rätterna som blev en succé. Det var ofta jag som hade en bild i min hjärna hur jag ville att rätten skulle smaka och hur den skulle serveras. Sen fick kocken till uppgift att lösa problemet, med mig hängande över axeln, samtidigt som jag tilldelade små käcka tillrop, såsom mer salt, mer ingefära o s v. Han älskade mig inte alla dagar, har han sagt så här i efterhand.

Laxrulladen är gjord på färsk lax som är skivad tunnt och fylld med phiadelphiaost som är smaksatt med Chili, gräslök, riven citron och syltad ingefära. Därefter är den rullad som en rulltårta.




Tillaga laxen i plastfolié i ugnen på 100 gr i ca 20 min, kontrollera tempraturen 53 gr.


















Koka nudlarna efter anvisningen på förpackningen.
Strimla grönsaker. Sockerärtor, morot. purjolök.
Wooka grönsakerna, tillsätt nudlarna.
Krydda med salt, peppar och soyasås.
Skär laxen i tjocka skivor(stubbar) och servera med de wookade nudlarna,
citronsmörsås och sjögräs.

Receptet på citronsmörsås kommer senare. Har bara lagat den en enda gång
med hjälp av kocken Björn i telefon.

Den här rätten kräver lite pyssel, men den är fantastiskt god och trevlig att bjuda på.
Soffhäng och sedan sängen.















1 kommentar: