torsdag 2 maj 2013

Gräddtårta fylld med hallon och flädermousse.

I går fyllde min man år.




















Vi hade lovat att bjuda familjen på fika på eftermiddagen, och som vanligt hade vi inget kaffebröd i frysen, utan det var bara att gå upp och börja baka på morgonen. När barnen var små hade jag alltid kaffebröd i frysen, men numera fikar vi sällan och då blir det heller inte av att baka.
Jag tycker det är roligt att baka om det funkar.. Sist jag bakade en morotskaka satt den fast i formen när jag skulle stjälpa upp den, det är inte skoj! Ändå hade jag följt receptet slaviskt.
Denna gång gick det bättre, varken tårtan eller morotskakan behövde skämmas för sig där de stod på bordet och välkomnade gästerna.

Gräddtårta fylld med flädermusse och hallonsylt.                 























Tårtbotten är bakad av ett recept ur boken sju sorters kakor
Morotstårtan är ett recept från Leila bakar. 
Jag garnerade morotstårtan med syltade apelsinskal.

Syltade citrusskal
Koka ihop lika delar vatten, socker och gärna stjärnanis.
Lägg i rivet apelsinskal, låt kallna.
Låt det rivna apelsinskalet rinna av på papper innan den används som garnering.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar