onsdag 15 maj 2013

Lökpaj



Denna vecka är jag på resande fot, i går tisdag var jag i Kalmar. Jag kände mig ganska energifattig när jag var tillbaka hemma igen. Tanken på att laga någon större middag fanns inte, så det fick bli paj, kallskuret och sallad.


Lökpaj
3 dl vetemjöl
125 gr smör
3 msk kallt vatten
Arbeta snabbt ihop allt till en deg.
Tryck ut degen i en pajform, gärna med avtagbar kant. Låt vila i kyla/frys ca 30 min
Förgrädda ca 15 min på 200 gr







Fyllning
3 stora lökar
2 vitlöksklyftor
Timjan
ca 2 dl riven ost
3 ägg
3 dl grädde
Skala och skiva löken
Skala och hacka vitlöken
Stek lök och vitlök på medelvärme tills den är mjuk.
Tillsätt timjan och krydda med salt och peppar.
Blanda den stekta löken med riven ost i pajskalet. Lökpaj blir ganska mastig i smaken så man kan med fördel blanda i lite sardeller eller anjovis. Tyvärr har jag en man som inte giller något av det.
Vispa ihop ägg och grädde och häll över.
Grädda ca 25-30 min.

Servera med sallad och kokt/rökt skinka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar