fredag 3 maj 2013

Pizza

En kväll gick jag och en väninna ut och åt en pizza i Jönköping.  Restaurangen vi var på hade lite speciella fyllningar på sina pizzor, inte samma som man är van vid. Pizzan vi åt var fylld med bresola, pesto och pinjekärnor. Den var så god!! I går försökte jag återskapa den. Men jag bytte ut bresolan mot det lite billigare Prosciutto. Min man var väldigt skeptisk till fyllningen.                      
 
 
Pizzadeg 4 port.
25 gr jäst
2 dl vatten
1 msk olivolja
1 tsk salt
6-7dl vetemjöl (vetemjöl special) tycker jag är bäst.
Rör ut jästen med vattnet i en bunke. Rör i olja, salt och större delen av mjölet.
Arbeta till en smidig deg. Låt degen jäsa minst 30 min. Jag tycker degen blir bäst om den får jäsa några timmar i kylen under plastfolié. Förbered fyllningen.
 
Min Fyllning
Tomatsås
Riven ost
Mozarella
Prosciutto (billigare en bresola)
Skivad rödlök
Pinjekärnor
Pesto

Pesto
2 vilöksklyftor
1 kruka basilika
½ dl pinjekärnor eller solrosfrön
1 dl riven parmesanost
½ dl olivolja
ca 2 krm salt
½ krm peppar
Skala vitlöken, lägg vitlök, basilikablad, pinjekärnor, ost och olivolja
i en matberedare och mixa till en jämn smet. Smaksätt med salt och peppar.

Kavla ut pizzadegen tunt, lägg på fyllningen förutom pesto.
Grädda i 225 gr 10-15 min.
Spritsa pesto över den färdiggräddade pizzan.
Servera med ruccola sallad.
Så vad tyckte min man om pizzan? Den var god...men han fördrar traditionell fyllning.

Jag önskar er alla en trevlig helg!




 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar