lördag 15 februari 2014

Alla Hjärtans dag meny!

I går var det Alla Hjärtans Dag. En dag när vi ska visa kärlek till alla våra nära och kära. Men det är också en dag när handeln försöker klämma oss på pengar. Rosorna blir dubbelt så dyra mot de brukar vara.

Man behöver inte köpa saker för att visa kärlek, en kram eller några kärleksfulla ord kan betyda lika mycket. Och kärlek ska man visa sina nära och kära varje dag.

Min stora kärlek till mat gör att jag gärna tillbringar timmar i köket med matlagning. Och så även igår...

Alla hjärtans dag meny i Hagbacken.

Förrätt
Toast med en tjock skiva Get Brie, färska fikon, rostade frön och balsamicosås


















Get Brien kommer från Löt Gårdsmejeri i Vikingstad.

Varmrätt
Biff med kappa, kryddsmör, potatisbakelse, sparris och fylld lök.


















Biffen kommer från Britta och Lennart.

Löken är lite knixig. Den kokar jag först, sen pillar jag ut alla lager så
det bara blir ett skal kvar. Hackar ner inkråmet och steker det tillsammans
med en tärnat rökt sidfläsk, färsk rosmarin och en skvätt grädde.
Fyller sen löken med röran och gratinerar den till sist i ugnen med lite riven ost på.

Potatisbakelsen är grovriven potatis som jag steker tillsammans med lök och kryddor.
Låter den sen kallna.
Innan jag rullar in potatisen i smördeg blandar jag i riven ost. Skär sen stubbar som jag
penslar med uppvispat ägg innan jag gräddar dem i ugnen till smördegen får en fin färg.

Kryddsmöret är smaksatt med curry, grönpeppar och vitlök.

Dessert
Hjärtbakelse


















Önskar er alla en skön helg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar