tisdag 25 februari 2014

Kryddsmör med smak av Curry och Grönpeppar

Våren är här!
Enligt metrologerna i alla fall. Temperaturen har varit över noll dag som natt i sju dygn. Jag litar inte riktigt på det. Vår för mig är när jag hittar de första tussilagorna i dikesrenen. Men ljuset har i alla fall återvänt och det är skönt. Det finns ork att göra något på kvällarna, inte bara sjunka ner framför TV:n.

Efter några intensiva dagar med jobb är det skönt att koppla av bland kastrullerna, kanske försöka skapa mat av idéerna som snurrar i huvudet.

Men först ska ni få ett recept på ett supergott kryddsmör. Vi blev serverade smöret till en biff på ett litet Geusthaus i Tyskland. Närmare bestämt i närheten av Kassel. Jag rynkade på näsan när tallriken ställdes ner framför mig och jag kände lukten av curry. Men vilken smaksensation!!!
"Curry och grönpeppar"
Smöret har sedan dess varit en av favoriterna till grillat i vår familj.

Kryddsmör med smak Curry
och grönpeppar.

















200 gr Smör
1 vitlöksklyfta
2-3 msk grönpeppar i lag
2-3 tsk Curry, smaka er fram beror helt på vilken curry man använder.
(Citron)
Salt
Peppar
  • Blanda smöret med pressad vitlök, grönpeppar och Curry.
  • Krydda med salt, eventuellt lite peppar och (några droppar pressad citron)
  • Lägg ut smöret på plastfilm och forma den till en rulle.
  • Förvara i Kyl eller frys.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu affären och lite matshopping!
Barn på middag.

 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar