onsdag 26 februari 2014

Monikas Lammcurry

Spelar det någon roll om jag kallar det lammgryta eller lammcurry? Tydligen enligt Marcus. Är det indisk mat jag lagar så ska det heta curry, som då är namnet för gryta... Jag har alltid trott att det har varit namnet för en kryddblandning.
Här kommer receptet.

Monikas Lammcurry

600 gr lammgrytbitar
2 gula lökar
1 kingsolo vitlök
1 (stor)röd chili
2 msk färsk ingefära
1 burk krossade tomater
1 burk vatten
2-3 tsk Garam Masala
2  lagerblad
Lime
Salt och (peppar)
Olja




  • Skala och hacka lök, vitlök och ingefära
  • Skiva ner chilifrukten. (med kärnor), smula lagerbladet.
  • Börja med att fräsa kryddorna (garam masala, chili, ingefära och lagerblad)
     i olja i en gryta några minuter.
  • Tillsätt  köttet, rör så kryddorna fastnar på köttet.
  • Tillsätt därefter lök och vitlök.
  • Häll på de krossade tomaterna och vatten
  • Låt grytan puttra på medelvärme utan lock tills köttet är mört i ca 1-1½ tim
  • Rör då och då så det inte fastnar.
  • Späd eventuellt med mer vatten om grytan har reducerats för mycket
    och känns för tjock.
  • Krydda med salt, (peppar) och lite pressad lime.

Till servering
Basmatiris
Mango chutney
Gurksallad
Raita (är en kall yoghurtsås)

Raita


2 dl matlagningsyoghurt
½ riven gurka
ca 1 tsk Garam Masala
Färsk hackad mynta
Färsk hackad koriander
Salt
Peppar

Blanda ihop alla ingredienser och servera kall till Lammcurryn.






Min resa i Sveriges Mästerkock fortsatte även efter detta avsnitt. Nu är jag den ende som inte har varit i någon eliminering.

Lycka!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar