måndag 10 februari 2014

Köttfärspiroger

Nu har vi några sportlovsveckor framför oss, veckor när många familjer packar bilen och åker på skidsemester. Vi var också på skidsemester med barnen när de var mindre, vi åkte buss till Italien under många år. Tänk er fyra barn i olika åldrar på buss i sjugosex timmar. Varför buss? Jo, Thord var en av busschaufförerna på dessa resor.

Jag försökte alltid ha med mig mycket tilltugg till barnen som de kunde mumsa på under resan. En av favoriterna var piroger fyllda med köttfärs. Piroger med olika fyllningar är perfekt utflyktsmat.
Det är också ett bra mellanmål.

Jag bakar mina piroger av pizzadeg, tycker det blir godast, inte så degigt.

Pizzadeg
25 g jäst
2 dl vatten
½ tsk salt
2 msk olja
ca 6 dl vetemjöl special

Ost
Ägg att pensla pirogerna med.




12 små eller 8 stora piroger
  • Smula ner jästen i en degbunke.
  • Tillsätt ljummet vatten och rör så jästen löser sig.
  • Tillsätt olja, salt och mjölet och arbeta snabbt ihop en deg.
  • Låt jäsa minst 30 min gärna längre.
  • Kavla ut degen och ta ut rundlar med ett mått
    eller dela degen i bitar och kavla ut till rundlar.
  • Lägg på fyllning och vik sedan ihop dem, tryck till kanterna ordentligt
    gärna med en gaffel.
  • Pensla pirogerna med uppvispat ägg
  • Grädda i 225 g ca 10 min
Köttfärsröra
















Jag gjorde en stor sats köttfärsröra så det även räckte till en köttfärspaj.

500 g blandfärs 70/30
1 gul lök
1 stjälk selleri
1-2 vitlöksklyftor
½ chili
½-1 röd paprika
(Oliver) örtmarinerade
1 burk krossade tomater
Salt Peppar
(Örter)
Olja
  • Bryn köttfärsen.
  • Skala och hacka lök och vitlök
  • Skiva ner selleri, chili, (oliver)
  • Dela, kärna ur och hacka ner paprikan.
  • Blanda grönsakerna med köttfärsen
  • Häll på de krossade tomaterna
  • Låt köttfärsröran koka ihop på medelvärme utan lock.
  • Rör om så den inte fastnar (den får inte vara rinnig)
  • Krydda med salt, peppar och (örter)
  • Låt röran kallna innan du fyller pirogerna med den.

















Mumsiga är dom!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar