måndag 11 februari 2013

Laxrulle med asiatiska smaker.

Ny vecka nya utmaningar.
Har börjat på en Yogakurs, det är en motionsform jag länge har varit intresserad av. Som jag lider av kristallsjukan sen många år (i bland mer och i bland mindre) har jag svårt att hoppa, skutta och göra sit ups. Men med yogan känns det helt okej. Rörelserna är lugna så kristallerna hinner med. Efter första passet hade jag träningverk i flera dagar. Varför blir man så stel när man blir äldre?

Denna vecka är det Alla Hjärtans dag!
Varenda tidning gör reklam för denna dag, brukar ni fira den i era familjer? Jag kan säga att vi har väl aldrig gjort så stort väsen av denna dag.
Tänkte ändå dela med mig av ett recept på en förrätt, som är lätt att göra och den kan med fördel göras dagen innan. Den är lite som ett svenskt alternativ till Suschi.
Receptet är beräknat till 4 personer

Laxrulle med Asiatiska smaker.
 
 
200 gr Kallrökt lax
100 gr Philadelphiaost naturell
Ca ½ msk hackad röd chili
Ca ½ msk hackad syltad ingefära
½-1 dl räkor
Lime
Salt, peppar
Wasabi
Majonäs
 
Lime, citron och sjögrässallad eller dill till garnering
 
Börja med att blanda Philadelphiaost med hackad chili, ingefära. Smaka er fram så inte chili och ingfära tar över. Hacka räkorna lätt och tillsätt dem. Krydda med salt, peppar och pressad lime.
 
Lägg ut laxen omlott på plastfolie till en rektangel.
Bred ut räkröran försiktigt på laxskivorna.
Rulla ihop laxenskivorna med hjälp av plastfolien till en rulltårta.
 


 
Låt vila i kylen till servering.
 
Wasabicremé
Blanda wasabi med majonäs, smaka er fram. Wasabi är starkt..
 
Pensla en sträng Wasabicremé på en tallriken (gärna svart) och placera en skiva av laxrullen ovanpå.
Garnera med sjögräs (finns att köpa fryst i asiatiska butiker) eller dill.
 
Tyvärr var inte färgen på tallriken bra. Wasabicremén syns inte när jag fotade den..
 
Det är skoj om ni kommenterar maten. Här eller på facebook.
Ha en bra dag!!
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar