torsdag 14 februari 2013

Pannacotta på Tonkaböna.

I går hade jag sytjejerna på middag.
När jag flyttade från Eskilstuna till Linköping 1986 kände jag ingen, det blev inte bättre av att vi bodde på landet så den spontana kontakten med grannar fanns heller inte. Men med jobb kommer arbetskamrater.

När jag fick Petronella 1988 började jag på sykurs en kväll i veckan för att komma ut lite. Från början var vi kanske tio som sydde regelbunded. Men med åren blev vi färre, barn och jobb tog allt mer tid,
I dag är vi fyra kvar som regelbundet träffas, inte för att sy utan att äta och dricka gott. I går var det åter min tur. Det har blivit många middagar under årens lopp så det blir svårare och svårare att komma på meny.
Denna gång bjöd jag på lax, lammracks, pannacotta och givetvis vin..

När jag var på matmässan förra året hittade jag något som hette Tonkaböna denna frukt odlas främst i Venezuela. Det är kärnorna från denna frukt som torkas i solen för att sedan  ligga och marineras i Rom till de sväller, därefter torkar man dem igen. Tonkabönan används främst till desserter, smaken är vanilj, lakrits och kryddig, men även inom parymindustrin som lukt i parfymer.

Bönan finns inte att köpa i vanliga affärer utan får beställas på nätet. Kanske den finns i specialbutiker i storstäderna.












Pannacotta på Tonkaböna 
Serverad med curd gjord på blodapelsin, krossade pinjenötter samt apelsinskal som jag har kokat in i sockerlag.

Sockerlag
1 dl socker
1 dl vatten
Koka på svag värme till sockret smät.
Tvätta och skala apelsinerna med potatisskalare (bara det gula)
Lägg skalet i en burk, häll över den kokande sockerlagen


4 portioner

5 dl grädde
2 st tonkabönor
0,5 dl socker
2 st gelatinblad

Blanda grädde och i kastrull tillsätt tonkabönorna
låt blandningen koka upp.
Drag kastrullen åt sidan och låt bönorna dra i grädden
smaka!
Blötlägg gelatinet ca 5 min
Ta ur bönorna och värm upp grädden igen.
Vispa ner gelatinet i den varma grädden.
Häll upp i glas, fomar.
Ställ i kylen för att stelna
Ett tips!
Använd en muffinsform som ni klär med plastfolié

Önskar er alla en trevlig
ALLA HJÄRTANS DAG!

Monika


1 kommentar: