onsdag 22 juli 2015

Katalaner

Jag är inget för kaffebröd och desserter eller jag har aldrig varit något för kaffebröd och desserter. Men senaste tiden kan jag tycka att det är så gott med något sött till kaffet. Jag kan till och med starta dagen med att ligga i sängen och läsa tidningen, samtidigt som jag  dricker kaffe och äter en bulle.

Vad säger ni om det?

När barnen var små bakade jag ofta men sen de flyttat ut har det blivit mindre av den varan. Men i helgen kände jag för att skapa något så då åkte receptsamlingen fram. Bestämde mig för att baka Katalaner, det är mazariner med lite hallonsylt i.

Tänkte inte på att jag kunde använda engångsformar utan släpade fram och diskade gamla veckade plåtformar från juratiden. Det var ett elände att få ut kakorna ur formarna så de blev lite tilltufsade med med lite glasyr ordnade det till sig.

Mördeg ca 30 stycken

Ugn 200 grader

300 g vetemjöl
200 gram smör
100 gram florsocker
1 ägg
2 gram salt
Blanda alla ingredienser till en slät deg, platta ut den och lägg den i kyl ca 30 minuter.
Tryck ut degen i smorda mazarinformar eller andra önskade formar.


Fyllning
300 gram mandelmassa
150 gram rumstempererat smör
3 st rumstempererade ägg

Riv mandelmassa, blanda försiktigt ihop med smör lite i taget så det inte blir klumpar.
Rör sen i äggen ett i taget..

Lägg lite hallonsylt i botten på formarna
Spritza mazarinfyllningen ovanpå sylten så att formarna fylls till två tredjedelar.
Grädda kakorna ca 10-12 minuter.

Glasyr
200 gran florsocker
40 gram (4 cl) ljummet vatten.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar