onsdag 29 juli 2015

Rimbobullar

Bullar som väcker minnen!

Rimbobullar bakade min farmor ofta när hon var i livet. Små degknyten i bullformar fyllda med smör och vanilj, underbart goda! Jag bakar mina mer som bullar, har inte tålamod att skära degen i trekanter, förresten lyckas jag aldrig få dem lika stora då.

Rimbobullar är något mellan bullar och Wienerbröd. De går att frysa både gräddade eller ogräddade.

Receptet jag har använd kommer från boken sju sorters kakor, utgiven i en omarbetat upplaga 1975.
Boken är välanvänd som ni ser.























Jag garnerar bullarna med lite florsocker utrört i vatten istället
för pärlsocker som det står i receptet.



Rimbobullar
30 st

Ugn 250 grader

200 gram smör
40 gram jäst
2 dl kall mjölk
1 msk socker
ca 6 dl vetemjöl

Fyllning
50 g smör
1 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker


Låt matfettet ligga framme en stund så att det blir mjukt. Rör ut jästen i lite av mjölken i en degbunken.
Tillsätt de övriga ingredienserna och arbeta samman dem till en smidig deg.
Kavla ut degen försiktigt till en rätt stor fyrkant, skär dem i trekanter och lägg
lite fyllning på mitten. Nyp ihop och lägg dem i formar och låt jästa ca 2 timmar i
rumstemperatur. Pensla med ägg, strö ev på lite pärlsocker och mandel.
Grädda bullarna ca 8-10 minuter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar