torsdag 30 juli 2015

Vårrullar

Regnet det bara öser ner och jag blir så blöt om både skor och strumpor.

Det är första raderna i en gammal schlagerlåt som Siv Malmqvist sjöng på sjuttio-talet. Den känns mer aktuell än någonsin denna sommar.

Det är okej med lite regn, men i natt och på morgonen har det regnat kopiöst mycket så nu går det inte och göra någonting ute, allt är dyblött. Vilket gör att jag behöver inte ha dåligt samvete över att jag tillbringar lite tid bland mina kastruller istället för att vara ute och fixa med tomten.

Igår gjorde jag vårrullar för första gången, fattar inte att jag inte gjort det förut. Visst jag har gjort sådana med rispapper som ska ätas kalla men igår var första gången jag friterade vårrullar.

 Och jag som älskar vårrullar!

Vårrullar
ca 10 st stora

20 g torkade kantareller, trumpetsvamp, shiitakesvamp
50 g tunna glasnudlar
300 g fläskfärs
4 vitlöksklyftor
2-3 st salladslökar
ca 100 g vitkål
ca 50 g böngroddar
2 msk japansk soja
2 msk fisksås
ca 1 tsk riven färsk ingefära
1 ägg
Salt, peppar
Olja

Vårrullepapper storlek
ca 20 x 20 cm
Olja till fritering




Lägg den torkade svampen i blöt ca 10-15 min, strimla den sedan.
Lägg glasnudlarna i en skål och häll på varmt vatten , låt ligga 3-4 minuter. Häll
av vattnet och klipp dem i småbitar.
Skala och hacka vitlök, strimla vitkål fint och skiva ner salladslöken.

Fräs färsen i olja i en gryta på hög värme ca 3-4 minuter krydda med lite salt och peppar.
Rör ner vitlök, salladslök, risnudlar, vitkål, böngroddar och svamp. Låt fräsa någon minut.
Smaka av med fisksås, soja och ingefära. Låt svalna helt.

Vispa upp äggvita i en skål, rör ner äggulan i färsblandningen.

Lägg ut ett vårrulleark i taget med hörnet mot dig. Pensla ytterkanterna med äggvita. Lägg på ca 1 dl av fyllningen i mitten och vik över det nedre hörnet sen sidohörnen och rulla ihop.
Täck degarken med en fuktig handduk medan du rullar för att förhindra att degen torkar.



























Värm oljan i en kastrull med höga kanter till ca 160 grader.
Fritera vårrullarna tills de får en gyllenbrun färg.

























Servera vårrullarna med en god dippsås eller bara lite sojasås.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar