söndag 26 juli 2015

Blomkålssoppa med rostad blomkål och bacon

Det känns som jag har snöat in på soppor.

Soppor är fantastisk lunchmat, den går att variera i all oändlighet och det är superbilligt. Barnen gjorde väl inte direkt vågen när jag serverade soppa till middag när de bodde hemma. Ofta fick jag muta med pannkaka eller något annat sött som dessert.

Men idag kokar jag soppa och fryser in i portionsförpackningar, bra lunchmat när jag sitter hemma och jobbar.

Just nu kan man frossa i svenska grönsaker, utbudet är stort i våra affärer och på torgmarknader.

Blomkål tillhör en av mina favoritgrönsaker med sin milda smak och den smakar underbart i en krämig soppa.

Blomkålssoppa
 ca 4 portioner

500-600 gram blomkål
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 dl vitt vin
8 dl vatten
2 tärningar kyckling- eller
grönsaksbuljong
2-3 dl grädde
Salt
Peppar
Smör





Skala och hacka lök och vitlök.
Dela ner blomkålen i mindre bitar, spara några buketter till garnering.
Fräs lök, vitlök och blomkål i smör i en kastrull. Tillsätt vin, vatten och buljong.
Låt koka 15-20 min eller tills blomkålen är mjuk.
Mixa soppan, häll i grädde och låt soppan koka upp igen.
Smaka av med salt och peppar.

Rosta blomkålsbuketter i smör i en stekpanna.
Krydda med lite salt och peppar.

Servera soppan i varma tallrikar, toppa med blomkål och knaperstekt bacon.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar