söndag 28 april 2013

Rökt anka med jordgubbskimchi

Denna helg har innehållit allt, en trevlig kväll med Björn min kock från tiden när vi drev Borensbergs Gästgivaregåd. Vi har också tillbringat några timmar tillsammans med Thords barnbarn och inte förglömma en fantastiskt kväll med Tomas Ledin på scen.

Det är inte lätt att bjuda kocken på mat, jag vill ju inte laga och bjuda på något som vi lagat på Gästis. Han saknade mig ibland sa han, det gjorde mig glad och lite rörd. Vi levde så tajt tillsammans han och jag under så många år. Det fanns veckor då jag tillbringade mer tid med Björn än min man.

Skrev i ett tidigare inlägg att jag hade köpt en "smoking gun" en rökpistol som man  kallröker mat med, den kom väl till pass nu. Vi hjälptes åt att kallröka två ankbröst som jag sen tillagade och serverad med jordgubbskimchi.



Kimchi är en koreansk kryddstark smårätt gjord på syrade grönsaker, ofta med kinakål som bas.











Receptet på kimchi hittade jag i en tidning
Allt om mat 2009.
Jordgubbskimchi 4 port
serverad som förrätt
100 gr kinakål
1 tsk salt
1 dl vatten
1 st vitlöksklyfta
0,5 st röd chili
1 msk pressad lime
0,5 msk socker
1 tsk färsk riven ingefära
1 st paksoi
50 gr vattenmelon
150 gr jordgubbar
2 tsk sesamfrö
2 st ankbröst
Finstrimla kinakålen, blanda salt och vatten och häll över kålen.
Låt stå 4-5 timmar i kylen. Häll av vattnet.
Skala och finhacka vitlök, kärna ur och hacka chilin.
(jag tog mer chili en vad som står i receptet).
Blanda vitlök, chili, limesaft, socker och ingefära.
Strimla paksoien och vänd ner i blandningen tillsammans med kinakålen.
Kärna ur och skär vattenmelonen i bitar, snoppa och skär jordgubbarna i bitar.
Vänd ner frukten i kålblandningen.
Servera kålblandningen tillsammans med tunnskivad anka och rostade sesamfrön.

Den här rätten är supergod!
Det är en av mina favoriträtter just nu. Älskar smaken av de syrliga/kryddstarka
grönsakerna tillsammans med det lätt rökta ankbröstet.

Till varmrätt lagade jag Lammytterfilé med örtsky och rostad potatis och morötter.
Middagen avslutades med en bit tårta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar