tisdag 23 april 2013

Thailänsk grönsakssoppa med nudlar.

Denna vecka blir det inte mycket matlagning, Jag har tillbringat några dagar i Jönköping och ska vara på resande fot ytterligare några dagar. Thord jobbar kvällar och nätter med en transport genom Sverige.

När jag är själv hemma, äter jag mycket enkelt, ofta rester som jag micrar.. Det trodde ni inte va?
Men i dag när jag kom hem från Jönköping var även "mannen" hemma på besök. Och som varken han eller jag hade ätit något ordentligt under dagen lagade jag en grönsakssoppa med nudlar, receptet hittade jag i en kokbok med recept frånThailand.


För att unvika den återkommande mattorkan som brukar infinna sig regelbundet har jag tänkt, att en dag i veckan laga något asiatiskt.
 
 
4 portioner
2 msk mat eller jordnötsolja
1 skivad gul lök
2 finhackade vitlöksklyftor
1 stor morot, skuren i smala stavar
1 zucchini, skuren i smala stavar
115 gr broccoli, delad i buketter
1 liter grönsaksbuljong
4 dl kokosmjölk
33-4 msk thilänsk soja
2 msk röd currypasta
55 gr breda risnudlar
115 gr mung- eller sojaböngroddar
4 msk färsk koriander.

Hetta upp oljan i en wook-eller stor stekpanna och stek lök och vitlök i 2-3 min.
Häll i morot, zucchini och broccoli och wooka i 3-4 min, eller tills grönsakerna är
pricis mjuka.
Häll i buljong och kokosmjölk och låt koka upp. Tillsätt soja, currypasta och nudlar
och låt sjuda i 2-3 min eller tills nudlarna svällt upp.
Rör ner böngroddar och koriander.
Jag tillsatte även lite strimlad stekt skinka för att få soppan matigare.

Servera!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar