fredag 6 september 2013

Kycklingköttbullar med aprikossalsa

Mmm!
Undrar vad jag ska göra med dessa torkade aprikoser som jag har släpat hem från Spanien.
De är inte som de torkade aprikoser man kan köpa i påse här i Sverige, nej de här känns som de bara har skrumpnat lite för att de har legat i solen. De är fortfarande lite kladdiga och underbart goda..


















Salsa på torkade aprikoser


Syrligt och sött!















Torkade aprikoser
Färsk chili
Salladslök
Olja
Balsamicovinäger (vit)
Salt och peppar
  • Hacka ner aprikoserna
  • Skiva salladslöken
  • Dela, kärna ur och hacka chilin
  • Blanda allt i en skål
  • Blanda en dressing av 2 delar olja och 1 del vinäger
  • Krydda med salt och peppar
  • Blanda ner dressingen i aprikoshacket.
  • Låt gärna salsan stå en stund innan servering.
Serverade salsan till kycklingköttbullar.


Kycklingköttbullar
Jag har aldrig gjort köttbullar av kycklingfärs tidigare  så det var en ny erfarenhet.
Jag smaksatte med syltad ingefära, chili, persilja och citron.

4 port.
500 gr kycklingfärs
1 gul lök
1 dl grädde
1 ägg
1 chili
ca ½ msk Syltad ingefära
Persilja
salt
(peppar)
½ Citron
  • Skala och hacka löken
  • Dela kärna ur och hacka chilin.
  • Hacka persilja och den syltade ingefäran.
Jag hackade allt i en matberedare.
  • Blanda sedan med färs, grädde och ägg.
  • Forma färsen till köttbullar, lägg dem på en plåt klädd med
    bakplåtspapper.

















Färsen blev ganska kletig så jag förstekte dem 10 min i ungen på 100 gr varmluft. Därefter stekte jag dem färdigt i en stekpanna tillsammans med en halv citron (köttsidan neråt).
Pressa den varma citronsaften över de färdigstekta köttbullarna.


















Serverade köttbullarna med aprikossalsa och rostad potatis.

SUPERGOTT!!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar