torsdag 26 september 2013

Potatisplättar

Har nästan varit hemma en hel vecka, jag har givetvis jobbat, men hemifrån, det är lite lyxigt. Men inte för många dagar, då blir jag rastlös.

Jag har inte bara jobbat, lite höstpyssel på tomten har jag också hunnit med. Tycker inte om att stänga trädgården och altanen för vintern, det blir så definitivt att vi går mot några mörka och tuffa månader.

Idag blev dagens lunch rester...
Jag hade en pytts med potatismos i kylen sen en tidigare middag som jag lagade potatisplättar av.
Potatisplättar är riktig gammaldags bonnamat som jag kallar det. Min mamma gjorde det ofta till oss barn när vi var små. I mitt föräldrahem slängdes aldrig några matrester.

Jag smaksatte moset med både bacon och lök.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ca 2 port
350 gr kallt potatismos
1 pkt bacon
1 gul lök
2 ägg
1 dl vetemjöl
(mjölk)
Salt och peppar
Smör
  • Börja med att skiva och steka baconet
  • Skala och hacka löken, låt den steka med baconet.
  • Blanda lök och bacon med det kalla potatismoset
  • Vispa eller rör ner ägg och mjöl
  • Späd eventuellt med lite mjölk och smeten känns för stabbig.
  • Krydda med salt och peppar om det behövs
  • Klicka ut moset i stekpannan och platta därefter ut dem med
    en våt stekspade.
  • Stek plättarna gyllenbruna i smör
  • Servera med lingonsylt.
Potatisplättar går också och göra på kokt potatis som man pressar eller river och
blandar med mjöl, ägg och mjöl
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar