fredag 12 juli 2013

Grön Ärtsoppa med räktopping

I går hade jag mina svärföräldrar på middag. Egentligen skulle de ha kommit tidigare i veckan, men efter Tors framfart under tisdagen med strömavbrott som följd som sen resulterade i att vårt vatten system blev utslaget och är i viss mån fortfarande, fick jag flytta fram middagen.

Vatten!
En bristvara i många delar av världen Många länder i världen krigar om vatten, kvinnor och barn går miltals varje dag för att hämta vatten och jag/vi klagar om inte vattnet fungerar i kranen under några dagar.


















Tillbaka till gårdagens middag.
Grön ärtsoppa.
Visste ni? Att hälften av alla ärtor som odlas i Sverige kommer från Östergötland. (källa Östgötamat).

















4 port ca 2dl/person
serverad som förrätt
1 liten gul lök
(1 st vitlöksklyfta)
smör
½ liter gröna ärtor (frysta eller färska)
2 dl vitt vin
1 tärning grönsaksbuljong.
3 dl grädde
2 dl mjölk
salt och peppar

  • Skala och hacka lök och vitlök
  • Fräs i smör utan att det tar färg.
  • Tillsätt vin, låt vinet reducera till hälften återstår.
  • Tillsätt därefter ärtor, buljong, mjölk och grädde
    låt koka på svag värme ca 10-15 min eller tills
    ärtorna känns mjuka.
  • Mixa soppan slät, eventuellt sila om ni vill slippa skalen.
  • krydda med salt och peppar.
Späd med mer mjölk om ni ¨tycker soppan är för tjock.
Jag föredrar en mer krämig soppa, när jag ska servera den som förrätt
Servera soppan med räktopping

Räktopping
Färska räkor
pressad citron
dill
gräslök/ rödlök
salt och peppar
(Sweet chili sauce)
  • Blanda räkor, lök och dill
  • Smaksätt med pressad citron, (sweet chili sauce)
  • krydda med salt och peppar.
  • Förvara svalt till servering.
Jag bjöd också på laxfylld fiskrullad med vitvinssås.
Recept finns i ett tidigare blogginlägg.

I kväll middag hos bästa vänner.
Trevlig helg!
Monika













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar