tisdag 23 juli 2013

Kantarellsmörgås

Solen har tagit en lite paus, märkligt så fort solen försvinner känns vinden kylig.
Hamnade framför TV:n, tisdagar betyder allsång på skansen. Det får man inte missa.

I väntan på att klockan skulle bli åtta, sappade jag mellan kanalerna och hamnade på Mobergs program Vad blir det för mat från 2008. Han gjorde klappgröt, vet ni vad det är? Det är mannagrynsgröt med lingonsaft som man vispar kraftigt i vattenbad tills det blir kallt. Då har man skapat en fluffig dessert. Undra om det är något sörmlänskt, för det åt vi i vårt hem när jag var barn. Gott är det!

I kväll blev det kantarellsmörgås till middag.
Kantarellerna har jag inte plockat själv utan fått av min dotter arbetskamrat.

 
 
 


Kantarellerna har jag bara stekt i smör, därefter har jag pudrat över
lite mjöl. (Tips! använd en tesil så klumpar sig inte mjölet)
Krydda med salt och peppar
Häll på grädde och låt mjölet koka in ordentligt.
Lägg kantarellstuvningen på bröd.
Strö över ost.
Gratinera i ugn 225 gr tills osten smält och fått fin färg.
 
Njut!!
 
 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar